Verlaging en afschaffing startersaftrek

Als het aan het kabinet ligt wordt de startersaftrek vanaf 2027 verlaagd van € 2.123 naar € 10 en per 1 januari 2028 afgeschaft. Een startende ondernemer kan de startersaftrek maximaal 3 jaar toepassen.

Verlaging en afschaffing startersaftrek

Als het aan het kabinet ligt wordt de startersaftrek vanaf 2027 verlaagd van € 2.123 naar € 10 en per 1 januari 2028 afgeschaft. Een startende ondernemer kan de startersaftrek maximaal 3 jaar toepassen. Het is een extra aftrek van de winst bovenop de zelfstandigenaftrek (in 2027: € 900). Je bent een startende ondernemer als je in 1 of meer van de 5 voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was én je in die periode niet meer dan 2 keer zelfstandigenaftrek hebt toegepast. Je moet in al die jaren wel steeds aan het urencriterium en de overige voorwaarden voor de zelfstandigenaftrek voldoen. Dat wil zeggen dat je minimaal 1.225 uur aan activiteiten voor je onderneming moet hebben besteed. Daarnaast heb je aan het begin van het jaar de AOW-leeftijd nog niet bereikt en besteed je minimaal 50% van je totale arbeidstijd aan werkzaamheden voor jouw onderneming. Heb je aan het begin van het jaar de AOW-leeftijd wel bereikt, dan wordt de zelfstandigenaftrek gehalveerd.

Let op

Ook de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid wordt vanaf 1 januari 2029 afgeschaft. Daarnaast wordt per 1 januari 2028 de fiscale regeling willekeurige afschrijving starters afgeschaft.

Stapsgewijze afschaffing stakingsaftrek

Het kabinet wil de stakingsaftrek (in 2026: maximaal € 3.630) stapsgewijs afschaffen, maar met een tussenstap. De aftrek wordt eerst 3 jaar met 75% verlaagd tot € 908 en daarna geheel afgeschaft. Als je stopt met jouw onderneming en je daarbij winst realiseert, kun je onder voorwaarden de stakingsaftrek toepassen. Dit is een eenmalige aftrekpost van je stakingswinst.

Let op

De stakingsaftrek geldt per ondernemer, niet per onderneming!

Terug naar nieuwsoverzicht