fbpx

Bedrijf verkopen

Je bedrijf slim verkopen in 6 stappen, hoe doe je dat? Een succesvolle verkoop overkomt je niet, die plan je.

Vraag info aan

Vroeg of laat komt het moment waarop je je bedrijf wilt verkopen. Of móet verkopen om welke reden dan ook. Hoeveel is je bedrijf dan waard? En hoe pak je dat aan? Hoeveel belasting moet je betalen over de verkoopopbrengst en hoe kun je dit fiscaal slim doen? Het zijn enkele van de vele vragen die we van ondernemers krijgen bij een verkoop. Een ingrijpend proces dat je goed wilt laten verlopen. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je gezin en je medewerkers.

De grootste valkuil bij het verkopen van je bedrijf, is het op de lange baan schuiven ervan. Met als groot nadeel dat je erdoor overvallen wordt en je onherroepelijk kansen laat liggen. Zeker als het bijvoorbeeld gezondheidsklachten zijn die je dwingen je bedrijf over te dragen. Zie het dan nog maar eens te regelen, laat staan góed te regelen.

Wat ons betreft ben je als ondernemer echt succesvol als je ook succesvol kunt stoppen. In het gunstigste geval door te verkopen. Op jouw gekozen moment en voorwaarden. En dat kan. De ervaring leert dat succesvol verkopen niets anders is dan ‘verkopen volgens plan’, al dan niet met verschillende scenario’s.

Wat we voor je kunnen doen

Onze werkwijze

Download gratis whitepaper

De 6 stappen naar een succesvolle verkoop van je bedrijf

Download

pdf-download

Voorwerk: Aantrekkelijker maken van je bedrijf

Je kunt direct aan de slag met het aantrekkelijker maken van je bedrijf. Ook als het nog veel te vroeg is om zelfs maar te denken aan het verkopen van je bedrijf. Laat deze stap je dan inzicht geven. Zie het als een gezondheidscheck en verbeter waar het kan. Immers, ongeacht het stadium waarin je je bevindt met je bedrijf, in elk stadium geldt: hoe aantrekkelijker je bedrijf, hoe beter de verkoop. Of dat nu gaat om de verkoop van je bedrijf of van je producten of diensten. Suggesties om naar te kijken zijn je medewerkersbestand, je kernprocessen, de juridische structuur van je bedrijf en de taakverdeling.

Waarde en prijsbepaling

Er bestaat niet zoiets als een exacte vaste waarde die een bedrijf vertegenwoordigt. Er zijn diverse rekenmodellen om de waarde te bepalen. Zie kader voor de meest voorkomende rekenmethoden.
De waarde die je hiermee bepaalt, dient ter onderbouwing van je prijs. Want er zijn tal van andere factoren die meewegen als het gaat om je verkoopprijs. Om te beginnen je vraagprijs.

Hoewel een koper uiteindelijk de prijs betaalt die hij ervoor over heeft, bepaal jij wat je er minimaal voor hebben wilt. Zo ligt je vraagprijs bij verkoop aan familie of medewerkers waarschijnlijk lager dan bij verkoop aan derden, waar ook weer andere fiscale vrijstellingen gelden.

Andere factoren die je prijs bepalen, naast de persoon aan wie je verkoopt, zijn zaken als het moment van verkoop en of er meer geïnteresseerden zijn. Bovendien gaan kopers niet alleen uit van de huidige waarde van je bedrijf. Ook de toekomstige waarde weegt mee.

Vind een kantoor in je buurt

Of bekijk dit kantoor

Kantorenoverzicht

MKB Informatieaanvraag

Ben je op zoek naar een deskundige met ruime kennis over het verkopen van bedrijven? Een kantoor dat je helpt je bedrijf te waarderen? Neem dan vrijblijvend met het Finovion kantoor in je eigen regio contact op door het invullen van onze informatieaanvraag.

9.5/10 bekijk 245 reviews
  • Op dit formulier is onze privacyverklaring van toepassing.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.